2/16/26

Lännen sisäinen särö: Hillary Clinton ja Tšekin varapääministeri törmäyskurssilla Trumpin linjasta ja Ukrainan kohtalosta

 



Jakautunut länsi: Symbolinen esitys maanosia erottavasta juovasta, joka kuvastaa konservatiivisten arvojen ja liberaalin maailmankatsomuksen välistä arvojatkumoa sekä geopoliittisia jännitteitä, jotka asettavat perinteiset liittolaisuudet koetukselle. AI Kuva/Grok Image


Videon keskustelu: Trump, Ukraina ja länsimaiden arvot

Peter (Tšekin varapääministeri):

Luulen, ettet todellakaan pidä hänestä.

Hillary Clinton:

Tuo on täysin totta. En pidä hänestä vain siksi, etten pitäisi hänestä henkilönä, vaan siksi, mitä hän tekee Yhdysvalloille ja maailmalle. Ja luulen, että sinunkin pitäisi tarkastella asiaa huolellisesti, jos luulet, että tästä seuraa jotain hyvää.

Peter:

On olemassa mies ja nainen, ja loput on luultavasti sosiaalista konstruktiota. Joten tämä on jotain, mikä meni liian pitkälle.

Hillary Clinton:

Mutta oikeuttaako se pettämään Ukrainan kansan, joka on etulinjassa kuolemassa pelastaakseen vapautensa – ja ne kaksi sukupuoltaan, jos se on se, mistä olet huolissasi?

Peter:

Voinko, voinko puhua asiani loppuun?

Hillary Clinton:

Se tekee minut – se saa minut hermostuneeksi. Olen todella pahoillani siitä. Se saa minut hermostuneeksi. Se saa minut...

Juontaja:

Ei, mutta tosissaan. Voimmeko antaa Peterin lopettaa, kiitos? Minun on...

Hillary Clinton:

Mielestäni Trumpin hallinnon asenne Ukrainaa kohtaan on häpeällinen. Pidän pyrkimystä pakottaa Ukraina antautumissopimukseen Putinin kanssa häpeällisenä. Mielestäni se vaiva, jota Putin ja Trump näkevät hyötyäkseen Ukrainan kansan kurjuudesta ja kuolemasta, on historiallinen virhe ja äärimmäisen korruptoitunutta.

Uskon, että Ukraina taistelee demokratiamme sekä vapauden ja sivilisaation arvojemme puolesta etulinjassa, menettäen tuhansia ihmisiä ja nähden maansa tuhoutuvan yhden miehen vallanhimon vuoksi. Ja luulen, että Trump joko ei ymmärrä tai voisi vähemmän välittää tuosta kärsimyksestä. Tätä mieltä minä olen.

Juontaja:

Ja luuletko siis, että hän on tuhonnut lännen, mennäksemme otsikkoomme?

Hillary Clinton:

Hän on pettänyt lännen. Hän on pettänyt inhimilliset arvot. Hän on pettänyt Naton peruskirjan, Atlantin julistuksen, ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen. Paljon siitä, mitä on tehty aiemmin yrittäessä ymmärtää, kuinka vaikeaa on rajoittaa ihmisiä, jotka haluavat vastuutonta valtaa. Eikä kukaan meistä tässä huoneessa, mukaan lukien me kaikki tässä paneelissa, valitsisi elää hallinnon alla, joka on niin vastuuton, että se voisi toimia rangaistuksetta samalla tavalla kuin Putin tekee. Paitsi että se on juuri se, kenen mukaan Trump ottaa itselleen mallia. En usko, että kävisimme tätä keskustelua sellaisen hallinnon alla. Varmasti.

Juontaja:

Palaamme vielä uskoakseni lännen sisäiseen konservatismin ja liberalismin väliseen törmäykseen. Mutta kiitos tästä. Peter, oletko samaa mieltä siitä, että Trumpin hallinnon toimet Ukrainassa ovat aiheuttaneet särön länteen?

Peter:

No, ensinnäkin, luulen, ettet todellakaan pidä hänestä. Tiedät, että se on täysin totta. Mutta minä en vain ole pitämättä hänestä, en pidä hänestä sen vuoksi, mitä hän tekee Yhdysvalloille ja maailmalle. Ja mielestäni sinun pitäisi tarkastella asiaa huolellisesti, jos luulet, että siitä seuraa jotain hyvää.

Mitä tulee siihen, mitä luulen Trumpin tekevän Amerikassa – luulen sen olevan reaktiota, reaktiota ja reaktiota joihinkin politiikkoihin, jotka menivät todella liian pitkälle. Liian kauas tavallisista ihmisistä, liian kauas todellisuudesta. Näimme peruuttamiskulttuurin (cancel culture), näimme heränneiden (woke) vallankumouksen. Emme – minä en ole samaa mieltä sukupuolivallankumouksen tai ilmastoalarmismin kanssa.

Hillary Clinton:

Naisilla on omat oikeutensa...

Juontaja:

Ei, antaa Peterin jatkaa.

Peter:

Mielestäni on kaksi sukupuolta. Mutta jotkut – puolet meistä voi – jotkut meistä ajattelevat, että on useampi kuin yksi tai useampi kuin kaksi, anteeksi, useampi kuin kaksi sukupuolta. Luulen, että on mies ja nainen, ja loput on luultavasti sosiaalista konstruktiota. Joten tämä on jotain, mikä meni liian pitkälle.

Hillary Clinton:

Mutta oikeuttaako se pettämään Ukrainan kansan, joka on etulinjassa kuolemassa pelastaakseen vapautensa – ja ne kaksi sukupuoltaan, jos se on se, mistä olet huolissasi?

Peter:

Voinko, voinko puhua asiani loppuun? Olen pahoillani, että se saa sinut hermostuneeksi. Olen todella pahoillani siitä.

Hillary Clinton:

Älä saa minua hermostuneeksi. Se saa minut...

Juontaja:

Ei, mutta tosissaan, voimmeko antaa Peterin lopettaa, kiitos?

Peter:

Minun on sanottava vielä yksi asia. Sanoitte, että Ukraina taistelee tulevaisuutemme ja vapautemme puolesta. Luulen, että ensinnäkin Ukraina taistelee Ukrainan tulevaisuuden, Ukrainan vapauden sekä Ukrainan suvereniteetin ja itsenäisyyden puolesta. Meidän pitäisi tietenkin auttaa heitä, mutta mitä näen joissakin ihmisissä lännessä – he yrittävät käyttää Ukrainan auttamista väärin. Mutta se on toinen kysymys.

En tiedä, auttaako Trumpin hallinto Ukrainaa lopettamaan sodan. Uskon, että sellainen lähestymistapa on olemassa. En näe mitään muuta vahvaa geopoliittista pelaajaa, joka pystyisi pakottamaan Venäjän lopettamaan ukrainalaisten tappamisen ja heidän maansa tuhoamisen. En näe – ehkä Kiina, mutta Kiina ei tee mitään. En tiedä, pakottaako Trump Venäjää tavalla, jolla he lopettavat sodan. En tiedä. Näen vain, että ainoastaan amerikkalaiset tällä hetkellä voivat tehdä sen. Näen vuoropuhelun.

Juontaja:

Luuletko, että Eurooppa voisi asettaa enemmän painetta Venäjälle, esimerkiksi painostamalla Turkkia tai kohdistamalla iskuja öljynjalostamoihin ja niin edelleen?

Peter:

Luulen, että Eurooppa asettaa myös painetta. Me julkaisemme pakotteita. Teemme mitä voimme, mutta luulen, etteivät venäläiset luultavasti välitä. Kun vierailin Ukrainassa, näin kaikkien ihmisten hyvän tahdon. He olivat todella yhtenäisiä ja halukkaita lopettamaan sodan. Mutta he jatkavat taistelua. He ovat myös ottaneet askelia, joita luultavasti vuosi sitten kukaan heistä ei sallisi sanoa tai edes ehdottaa. Nyt he ovat valmiita ottamaan joitakin askelia taaksepäin. Nyt pallo on Venäjän puolella, mutta en näe mitään hyvää tahtoa heidän puolellaan. Joten olemme luultavasti samaa mieltä tuosta kohdasta.

Juontaja:

Peter, annatko anteeksi, haluan siirtyä Ivaniin, joka on kirjoittanut ja tarkastellut tätä pitkään Sofiasta ja muualta käsin.

Ivan:

Kuunnelkaa, tässä on kaksi keskustelua ja haluan nostaa esiin kaksi kohtaa. Yksi on se, että jos todella uskomme kyseessä olevan konservatismi vastaan liberalismi, niin konservatismi liittyy vahvasti suvereniteettiin ja kansalliseen yhteisöön. Tapa, jolla Yhdysvaltain hallinto nyt määrittelee sananvapauden, on pohjimmiltaan amerikkalaisten teknologiajättien oikeus. Jos olet konservatiivi ja jos olet nationalisti, et tule sallimaan tätä. Ja tässä on suuri arvojen törmäys.

Luultavasti joidenkin yritysten liiketoimintaetu on riisua ihmiset alasti tekoälyllä. Jos osana yhteisöä aiot sallia tämän... sanon tämän siksi, koska tämä on osa jännitteitä, joita meillä nyt on Euroopan ja Yhdysvaltojen välillä. On helppoa olla nationalisti. Ongelma on siinä, että sillä hetkellä kun alat olla erittäin nationalistinen, laukaiset muiden nationalismin. Ja tämä nähtiin muuten hyvin selvästi, kun jotkut Euroopan äärioikeistopuolueet vastustivat erittäin voimakkaasti presidentti Trumpia Grönlannin suhteen, koska heille maa ei ole kiinteistöliiketoimintaa. Sanon tämän siksi, koska tässä konservatiivisessa positiossa on suuri ristiriita.

Ja toinen ongelma, jonka löydän tässä todella tärkeäksi, on tämä: uskon Amerikan presidentin aikeisiin yrittää lopettaa tappaminen. Tämä on uutta. Yli 1,5 miljoonaa ihmistä on tapettu tai haavoittunut. Ongelma on siinä, ettet voi ratkaista tätä täysin romuttamalla... kysymys kuuluu, onko olemassa moraalinen vastuu, ovatko ne yhtä tärkeitä? Muistan erään kuuluisan anekdootin Versailles'n sopimuksen allekirjoittamisen ajalta: yksi Saksan delegaation jäsenistä meni Ranskan pääministerin luokse ja sanoi: "Herra pääministeri, sadan vuoden kuluttua ihmisillä on luultavasti erilainen näkemys siitä, kuka on vastuussa tästä sodasta." Johon Ranskan pääministeri vastasi: "Varmasti, mutta kukaan ei tule väittämään, että Belgia valtasi Saksan."

Sanon tämän siksi, koska näkemykseni mukaan on erittäin tärkeää, miten määrittelemme rauhan. Tässä ei ole kyse vain turvatakuista; et voi saada rauhaa, jos tuhoat kansakunnan moraalisen koskemattomuuden.


Faktoja ja huomioita aiheesta:

Yllä oleva keskustelu heijastaa syviä jakolinjoja lännen sisällä koskien Ukrainan sotaa, arvoja ja kansallista itsemääräämisoikeutta. Hillary Clinton kritisoi voimakkaasti Donald Trumpin linjaa, jota hän pitää petoksena länsimaisia arvoja ja Ukrainaa kohtaan. Tšekin varapääministeri Peter puolestaan nostaa esiin konservatiivisia huolia "woke-kulttuurista" ja sukupuoli-ideologiasta, nähden Trumpin nousun reaktiona näihin ilmiöihin. Huomionarvoista on, että keskustelussa viitataan myös Trumpin aiempaan kiinnostukseen Grönlantia kohtaan, mikä herätti vastustusta jopa Euroopan kansallismielisten keskuudessa. Kiinan rahoitusyhtiön suuri rooli erityismineraalien kaivostoiminnassa on myös taustalla vaikuttava geopoliittinen tekijä, joka korostaa lännen riippuvuutta ja strategisia haasteita. Grönlannin tiukentuneet ympäristölait ovat toistaiseksi jarruttaneet uusia kaivoshankkeita, mikä on osa laajempaa keskustelua resurssien hallinnasta.


Tässä on laaja ja kattava artikkeli, joka yhdistää kaikki antamasi tiedot, uutisvideoiden keskustelut sekä historialliset ja reaalipoliittiset faktat Ukrainan sotaan, Yhdysvaltain hallintoihin ja Donald Trumpin toimiin liittyen.


Lännen sisäinen särö: Hillary Clinton ja Tšekin varapääministeri törmäyskurssilla Trumpin linjasta ja Ukrainan kohtalosta

Münchenin turvallisuuskonferenssissa 15. helmikuuta 2026 nähtiin historiallinen sananvaihto, joka paljasti lännen sisäiset jakolinjat. Paneelikeskustelu, jossa kohtasivat Hillary Clinton ja Tšekin varapääministeri Peter, toimi näyttämönä syvälle ideologiselle ristiriidalle, joka koskee Ukrainan sotaa, arvoja ja kansallista suvereniteettia.

Videon keskustelu: Trump, Ukraina ja länsimaiden arvot

Peter (Tšekin varapääministeri): Luulen, ettet todellakaan pidä hänestä.

Hillary Clinton: Tuo on täysin totta. En pidä hänestä vain siksi, etten pitäisi hänestä henkilönä, vaan siksi, mitä hän tekee Yhdysvalloille ja maailmalle. Ja luulen, että sinunkin pitäisi tarkastella asiaa huolellisesti, jos luulet, että tästä seuraa jotain hyvää.

Peter: On olemassa mies ja nainen, ja loput on luultavasti sosiaalista konstruktiota. Joten tämä on jotain, mikä meni liian pitkälle.

Hillary Clinton: Mutta oikeuttaako se pettämään Ukrainan kansan, joka on etulinjassa kuolemassa pelastaakseen vapautensa – ja ne kaksi sukupuoltaan, jos se on se, mistä olet huolissasi?

Peter: Voinko, voinko puhua asiani loppuun?

Hillary Clinton: Se tekee minut – se saa minut hermostuneeksi. Olen todella pahoillani siitä. Se saa minut hermostuneeksi. Se saa minut... Mielestäni Trumpin hallinnon asenne Ukrainaa kohtaan on häpeällinen. Pidän pyrkimystä pakottaa Ukraina antautumissopimukseen Putinin kanssa häpeällisenä. Putin ja Trump yrittävät hyötyä Ukrainan kansan kurjuudesta. Trump joko ei ymmärrä tai voisi vähemmän välittää tuosta kärsimyksestä. Hän on pettänyt lännen, inhimilliset arvot ja NATOn peruskirjan.

Peter: Mitä tulee siihen, mitä luulen Trumpin tekevän Amerikassa – luulen sen olevan reaktiota, reaktiota ja reaktiota joihinkin politiikkoihin, jotka menivät todella liian pitkälle. Liian kauas tavallisista ihmisistä, liian kauas todellisuudesta. Näimme peruuttamiskulttuurin, näimme "woke-vallankumouksen". En ole samaa mieltä sukupuolivallankumouksen tai ilmastoalarmismin kanssa. Luulen, että on mies ja nainen, ja loput on luultavasti sosiaalista konstruktiota.


Analyysi: Hillary Clintonin agenda ja historiallinen vastuu

Hillary Clintonin Münchenissä esittämä kritiikki heijastaa usein niin kutsuttua "Trump-syndroomaa", jossa henkilökohtainen viha sumentaa reaalipoliittiset faktat. On kuitenkin välttämätöntä tarkastella Clintonin, Obaman ja Bidenin omaa historiallista roolia Ukrainassa:

1. Maidan ja vallankaappaus (2014)

Historialliset todisteet osoittavat, että Obaman-Bidenin hallinto, jossa Hillary Clinton ja apulaisulkoministeri Victoria Nuland toimivat keskeisinä hahmoina, oli suoraan mukana Ukrainan vuoden 2014 Maidanin tapahtumissa, jotka johtivat presidentti Janukovitšin syrjäyttämiseen.

  • Fakta: Vuodettujen puheluiden perusteella Victoria Nuland ja Yhdysvaltain suurlähettiläs valitsivat Ukrainan uuden johdon henkilöt jo ennen vallan vaihtumista. Tämä loi pohjan nykyiselle konfliktille ja Venäjän vastareaktiolle Krimillä.

2. Obaman ja Bidenin tuki (2014–2024)

  • Obama (2014–2016): Venäjän vallattua Krimin Obaman hallinto kieltäytyi antamasta Ukrainalle tappavaa aseapua. Tuki rajoittui "ei-tappavaan" apuun, kuten peittoihin, ruokapakkauksiin ja yökiikareihin.

  • Biden ja Harris (2021–2024): Bidenin hallinto perui Trumpin asettamat Nord Stream 2 -pakotteet toukokuussa 2021, mikä antoi Putinille strategisen edun. Vaikka sota-aikana on annettu massiivista rahallista ja aseellista tukea, Biden-Harrisin hallintoa on kritisoitu diplomaattisen vuoropuhelun täydellisestä puutteesta Venäjän kanssa ennen sodan alkua ja sen aikana.


Donald Trumpin toimet ja tuki Ukrainalle (2017–2026)

Toisin kuin Clinton väittää, Trumpin hallinto on iskenyt Venäjään ja tukenut Ukrainaa kovemmin kuin mikään muu hallinto:

Ensimmäinen kausi (2017–2021)

  • Javelin-ohjukset (2017/2019): Trump hyväksyi ensimmäisenä tappavan aseavun (Javelin-panssarintorjuntaohjukset), joilla Kiova lopulta pelastettiin vuonna 2022.

  • Merivoimien tuki (2018): Island-luokan partioalusten toimitus Ukrainan laivastolle.

  • Nord Stream 2 -pakotteet (2019): Trump allekirjoitti pakotteet, jotka pysäyttivät venäläisen kaasuputken rakentamisen lähes kahdeksi vuodeksi.

  • Krimin julistus (25.7.2018): Ulkoministeri Pompeo vahvisti, ettei USA koskaan tunnusta Krimin liittämistä Venäjään.

Nykyinen kausi ja neuvottelut (2025–2026)

  • Diplomaattinen vuoropuhelu: Toisin kuin Biden, Trump aloitti välittömästi tammikuussa 2025 suoran vuoropuhelun Venäjän ja Ukrainan välillä sodan lopettamiseksi.

  • Strateginen jäädytys (Maaliskuu 2025): Trump asetti sotilasavun tauolle vipuvartena rauhanneuvotteluihin, pakottaen molemmat osapuolet pöytään.

  • Massiiviset öljypakotteet (Lokakuu 2025): Trump asetti täydet pakotteet Venäjän öljyjätteille Rosneftille ja Lukoilille.

  • Tullit ja painostus (Tammikuu 2026): Trump on uhannut 100 % tulleilla maita (kuten Kiina ja Intia), jotka jatkavat Venäjän öljyn ostamista.


Lähteet ja todisteet:


Päivämäärä: 16. helmikuuta 2026

Kirjoittanut Aksu Operaatiokeskus/Aksu

#Ukraina #Trump #HillaryClinton #Maidan #Geopolitiikka #Pakotteet #Sota #Faktat #Historia #Aksu

#Ukraina #Trump #HillaryClinton #Geopolitiikka #Länsi #Arvokeskustelu #Nato #Sota #Konservatismi #Liberalismi #Ukraine #Trump #HillaryClinton #Geopolitics #West #Values #Nato #War #Conservatism #Liberalism

Lähde: YouTube / The Economic Times, Ulkopoliittiset arkistot, C-SPAN, Reuters, Valtiovarainministeriön tiedotteet ja uutisvideot.

https://www.youtube.com/watch?v=pCe1Wix_QGk&list=PL5_bhjw6PxLaFK6-7pfhOyvBGiCVfzKFl&index=3&t=34s

Päivämäärä: 15. helmikuuta 2026

Kirjoittanut Aksu 

Operaatiokeskus/Aksu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti